Με παίρνει τηλ. ο Γ. να βρεθούμε το μεσημέρι ,έχουμε καιρό να βρεθούμε . μου λέει θα σε περιμένω στην πλατεία Βαρνάβα στο ουζερί. Εντάξει του λέω. Σκέφτομαι κάτι θα θέλει να μου ανακοινώσει ,είναι το μαγαζί των ανακοινώσεων ,εκεί μετά ούζα μας ανακοίνωσε πριν ένα χρόνο ότι θα παντρευτεί . έκανα τις δουλείες μου ετοιμάστηκα και πήγα .κατεβαίνοντας την Κρησίλα ,με τον που τον βλέπω σκέφτομαι ,η γυναίκα του θα είναι έγκυος . ήταν μαζί με την κοινή μας φίλη Ν. ,είχαν παραγγείλει ούζα και μεζέ ,έλεγα να πιω καφέ ,αλλά παρασύρθηκα και ήπια ούζο. ευτυχώς δεν τράβηξε πολύ η εξομολόγηση και το έσωσα με τα ούζα .κάποια στιγμή μας το πετάει θα γίνω μπαμπάς , του λέω το κατάλαβα . πως με ρωτάει . από διαίσθηση του λέω . του ευχόμαστε, πληρώνει το λογαριασμό και την κάνουμε. .έρχομαι σπίτι διαβάζω λίγο αλλά θέλω κάτι να ζωγραφίσω. Πιάνω τα παστέλ και ζωγραφίζω έναν κατακόκκινο ήλιο να δύει μες στη θάλασσα . την θάλασσα την κάνω από μωβ ,σκούρα μπλε μέχρι ανοικτό μπλε . ξηρά δεν φτιάχνω δεν θέλω κάτι στέρεο να εμφανίζεται στον πίνακα .μόνο ήλιο και αλμυρό νερο…ο ουρανός καταλαμβάνει λίγο χώρο στο κάδρο και δεν του έβαλα μπλε αλλά αποχρώσεις του κόκκινου έως κίτρινο.
Μετά ήθελα να γράψω ένα απόσπασμα από ένα βιβλίο του Φερναντο Πεσοα ,αλλά θα σας γράψω κάτι αποσπάσματα από τον ‘’ερωτικό’’ του Πλούταρχου.
1. Δεν υπάρχει ιερότερο έργο από αυτό του Ερωτά ,ούτε άμιλλα ή αγώνας πιο ταιριαστός για έναν θεό , τον οποίο να επιβλέπει και να επιβραβεύει, από την φροντίδα και το κυνήγι ωραίων νεαρών από εραστές. Δεν υπάρχει σ’ αυτό τίποτα το αισχρό ή το αναγκαίο , εκτός από την πειθώ και τη χάρη η οποία ενδίδει σε’’ γλυκό πόνο, σε κάματο που δεν είναι κάματος’’, οδηγεί στην αρετή και στην φίλια χωρίς να λαμβάνει το προσήκον αξίωμα ,χωρίς να έχει ηγεμόνα και καθοδηγητή άλλον θεό εξόν από τον Ερωτά , τον σύντροφο των μουσών, των χαρίτων και της Αφροδίτης.
Είναι γλυκός ο θερισμός του πόθου
Που συντελείται
Μυστικά στην καρδιά ενός άντρα,
Όπως λέει ο Μελανιππιδης ,ο οποίος ανακατεύει τα ήδιστα με τα κάλλιστα .
2.>> Και δεν είναι άτοπο ,αν τα τέσσερα είδη φίλιας , όπως τα όρισαν οι προγονοί μας ,δηλαδή ,η φυσική φίλια, η φίλια της φιλοξενίας, η συντροφικότητα και ο Ερωτάς να έχουν , τα μεν τρία πρώτα έναν φύλακα θεό ,αυτόν της φιλοξενίας ή της συγγένειας του αίματος ,και μονάχα η ερωτική φίλια να μην έχει θεό προστάτη σαν να είναι κάτι ανόσιο και αταίριαστο για έναν θεό ,ενώ όλα τα είδη που προανέφερα χρειάζονται θεϊκή επιστασία και φροντίδα?
3.>> Η απαίδευτη ψυχή δεν μπορεί να αντέξει τον Ερωτά χωρίς να πικραθεί. εξίσταται και νοσεί ,κατηγορώντας τη δύναμη του θεού και όχι τη δική της αδυναμία.
>>υπάρχει ,ωστόσο ,μια διάφορα που πρέπει να τονιστεί : ο ήλιος εκθέτει τόσο τα ωραία όσο και τα άσχημα πράγματα στα μάτια του ανθρώπου , ενώ ο Ερωτάς φωτίζει μόνο όσα είναι όμορφα για να στρέφει την προσοχή των ερωτευμένων εκεί και να τους αποτρέπει να βλέπουν οτιδήποτε άλλο .
είναι φανερό πως παράλογα ερωτευόμαστε
ότι γυαλίζει πάνω στη γη
επειδή δεν έχουμε γνωρίσει άλλον βιότοπο.
4. Το φυσικό φαινόμενο (της ανάκλασης) μας αναγκάζει να δώσουμε την εξήγηση αυτή. Αυτό που μας συμβαίνει όταν βλέπουμε την ίριδα είναι φυσικά ανάκλαση η οποία συμβαίνει όταν η όραση μας συναντά τον ήλιο μέσα από ένα υγρό .αλλά απαλό και λεπτό σύννεφο . βλέποντας την ηλιακή ακτινοβολία με τον τρόπο αυτόν, μας δημιουργείται η ψευδαίσθησης ότι αυτό που βλέπουμε είναι μέσα στο σύννεφο . το ίδιο πράγμα είναι τα σοφίσματα και οι μηχανισμοί του ερωτά πάνω στις ευφυείς και φιλόκαλες ψυχές. Ο Έρωτας ανακλά τις αναμνήσεις από τα φαινόμενα του κόσμου τούτου που αποκαλούνται ωραία ,πάνω στη θεϊκή και εράσμια και μακάρια ομορφιά εκείνου του αλλού κόσμου που είναι το αληθινό αντικείμενο του Ερωτα.
Οι περισσότεροι άντρες αφού κυνηγούν στους νεαρούς και στις γυναίκες το είδωλο του καλούς , το μόνο που αποκομίζουν στα σίγουρα είναι ηδονή ανακατεμένη με πόνο.
5. Η διάφορα ανάμεσα στο στέργειν και το στέγειν είναι μόνο ένα γράμμα και αυτό φανερώνει την αμοιβαία πίστη που δημιουργεί ο χρόνος και η συντροφικότητα. Ο άντρας που θα τον κατακτήσει και θα τον εμπνεύσει ο Έρωτας θα καταλάβει τους όρους της πλατωνικής πολιτείας ,’’το εμον’’ και ‘’το ουκ εμον’’ . η φράση ‘’ όλα είναι κοινά μετάξι φίλων και εραστών ‘’ δεν είναι απόλυτος αληθής. Ταιριάζει μόνο σ’ αυτούς που αν και τα σόματα τους είναι χωριστά οι ψυχές τους είναι ενωμένες και δεν επιθυμούν να είναι χωριστές οντότητες ούτε πιστεύουν κάτι τέτοιο .
6. Ο Ερωτάς έχει μέσα του αρκετό αυτοέλεγχο ,κοσμιότητα και αμοιβαία εμπιστοσύνη ,έτσι ώστε αν κάποτε αγγίξει την ψυχή κάποιου ακόλαστου ,τον κάνει να αποστρέφεται τους άλλους εραστές του, μειώνει το θράσος του, τον κάνει σοβαρό ,ευπειθή ,ντροπαλό, σιωπηλό και ήσυχο. Τον ντύνει κόσμια και τον αναγκάζει να μην ακούει τους πάντες ,αλλά μονάχα τη φωνή του προσώπου που αγαπάει.
7. >> μα θα μου πείτε ,δεν υπάρχουν φαυλότητες και μειονεκτήματα στον Ερωτά μεταξύ γυναίκας και του άντρα? Δεν είναι πιο ανέμελος ο Ερωτάς μεταξύ ανδρών ?
όταν βλέπω τον όμοιο με μένα ,παρασύρομαι
είναι τρυφερός κι όμορφος ο αμούστακος νέος .
στην αγκαλιά του πεθαίνω κι εκεί γίνεται
ο επιτάφιος μου!
Αλλά ο τρελός Ερωτάς που προκαλεί ένας νεαρός ή μια γυναίκα ,είναι μάλλον το αντίθετο του Έρωτα .
Υ.Γ. μερικά αποσπάσματα και απόψεις για τον ερωτά από έναν διάλογο την εποχή του Πλουτάρχου για έναν νεαρό που ήθελαν να τον παντρέψουν με μια πλούσια γυναίκα μεγάλη σε ηλικία αλλά φιλήδονη . ενώ τον νεαρό τον ορέγονταν αρκετοί μεγαλύτεροι του …έχει κι άλλες ενδιαφέρουσες απόψεις για τον ερωτά . αν το βρείτε αγοραστέ το ,είναι μικρό και ευκολοδιάβαστο ‘’ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ ΄ΕΡΩΤΙΚΟς’ ‘’
Εκδόσεις ενάλιος
.
6 σχόλια:
Αχ αυτός ο έρωτας... θα μας φάει όλους ανοιξιάτικα...
ναι, αυτό το είδος του έρωτα.. έχει πολλά..
@aviator ...apo to na mas faei kati allo as mas faei o erwtas.
@lepoet ..ta legane kala tote kai aneloian ta panta se oti dipote afora ton erwta kai se opoion shndiasmo.
Πουντος?
@x-ouranou...χαλαρωσε και θα ερθει μην αγχώνεσαι και πιεζεσαι ..η ζωη ειναι ωραια και χωρις ερωτα .απλα οταν ερχεται ειναι λιγο καλυτερα.
Δημοσίευση σχολίου